Na een conflict van bijna 5 jaar, heeft Adidas onlangs een schikking getroffen met de Chinese fabrikant van sportartikelen Adivon. Adivongebruikt al jaren een beeldmerk dat grote gelijkenis vertoont met het Adidas-logo. Over de inhoud van de schikking hebben de partijen geen mededelingen gedaan.

Het Adivon-merk is sinds 2006 verkrijgbaar in China. Het bedrijf heeft inmiddels een flinke positie opgebouwd en richt zich vooral op de onderkant van de markt. In China zijn meer dan 3000 Adivon-winkels.

In 2008 spande Adidas een rechtszaak aan vanwege de grote gelijkenis tussen beide merken. Met de schikking is deze rechtszaak nu van de baan. Volgens mediaberichten zou Adivon in ieder geval zijn logo aanpassen.

De zaak laat volgens het Amsterdamse merkenbureau Chiever zien dat het in China voor eigenaren van bekende merken nog steeds niet eenvoudig is hun rechten af te dwingen. ,,In Europa zou in ‘no time’ korte metten zijn gemaakt met een dergelijke inbreuk’, aldus Chiever. ,,Bekende merken krijgen in Europa een hele ruime bescherming. Maar in China ligt dat toch anders. Daar krijgt de inbreukmaker zo maar 5 jaar de tijd om zijn ‘copycat’ in de markt te zetten.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl